Duša zauzima središnji položaj između čulnog i inteligibilnog sveta i to je čini sličnom Erosu – jednom od genija koji ostvaruju posredničku funkciju između bogova i ljudi.
Eros je sin Porosa – bogatstva, i Penije – siromaštva, a i duša je u nekom smislu njihova kći. Kao i Eros, ona je siromašna i zato stremi da nađe ono što može da pruži smisao njenom postojanju, kao što su bogatstvo, slava, sreća, poznavanje istine ili bilo šta drugo što čovek ceni kao vrednost. Kreće se od jednog cilja ka drugom, od jedne sreće ka drugoj, a to kretanje nema ni početka ni kraja. Ali duša je istovremeno i bogata, jer to što traži i čemu stremi na kraju nalazi unutar sebe.
Slično Erosu, ona je bez doma, nema mira i uvek je u traganju za nečim. Ona voli i ta ljubav je želja za ovladavanjem onim što je večno lepo. Ona teži za lepotom, a tu lepotu najpre otkriva u čulnom svetu, a zatim, kako se njene oči otvaraju, u duhovnom. Slično Erosu, ona nije ni besmrtna ni smrtna; u jednom te istom danu čas umire, čas se opet rađa. Ona umire kad gleda na zemlju, kad zaboravlja svoju božansku prirodu težeći da se ostvari posredstvom prolaznih materijalnih dobara i padajući pod vlast tela. Umreti za dušu znači pasti u bedu neznanja, a ponovo se roditi i živeti znači probuditi se u sferi duhovnog.
Reč poros osim bogatstva znači i most, prelazak preko nečega, put i sredstvo kojim dolazimo do nekog cilja. U Gozbi se Poros pojavljuje kao sin boginje Metide, boginje inteligencije i božanske mudrosti, a kao što je poznato, Atina, oličenje mudrosti, ćerka je ove boginje. Zajedno, Atina i Poros su mudrost i put koji vodi ovoj mudrosti.
Filozofija je ljubav prema mudrosti, a filozof čovek koji voli mudrost. On se nalazi između neznanja i mudrosti. Za razliku od neznalice, filozof zna da njegova duša još nije ni lepa, ni dobra, ni pravedna, i to znanje o vlastitom nesavršenstvu pretvara se u čežnju, u žarku težnju za mudrošću – najlepšom od svih stvari koje postoje.
Anton Musolin, Platonovi učenje o duši, izdravač: Nova Akropola Beograd, 2012.
Izvori slika:
https://www.theoi.com/Gallery/K32.10.html